Haber ve Fotoğraf: Barış Çelik
Çaydaçıra Musiki Derneği Başkanı Hüseyin Karlıdağ, Elazığ musikisi ile ilgili değerlendirmelerde bulundu. Karlıdağ, Elazığ’ın çok geniş bir müzik çeşitliliğine sahip olduğunu vurgulayarak, Elazığ’ın kendisine has 16 makamı bulunduğunu belirtti. Karlıdağ gençlere kültürlerini öğrenmeleri yönünde çağrıda da bulunuyor.
“Elazığ’da çalan ve söyleyenlerin % 90’ı, bizim derneğimizin çatısı altında yetişti”
Derneklerinin çok sayıda sanatçı yetiştirdiğini belirten Karlıdağ, “Bir ulusal isimler bir de yerel isimler vardır. Mesela yerel bazda düşünürsek, geçmişten bugüne kadar Elazığ’da çalan söyleyen % 90’lık bir kesim, bizim derneğimizin çatısı altında yetişmiş veya geçmiştir. Birkaç örnek verecek olursak: Kanun Sanatçısı İbrahim Yüksel, Bağlama Sanatçısı ki bu ismi iftihar ederek söylüyorum kendisi şu anda TRT sanatçısı Hasan Demirkıran’dır. Keman Sanatçısı Burak Dal, Nuri Ata; söz yazarlığından bahsedecek olursak Yalçın Turan, Mustafa Aksu… Bu örnekleri çoğaltabiliriz.” dedi.
“Elazığ musikisinin kendine has 16 makamı var”
Elazığ musikisinin kendine has özelliklerini de açıklayan Karlıdağ, Elazığ müziğinin diğer yörelerin müziğinden çok farklı olduğunu belirterek şu ifadeleri kaydetti:
“Elazığ’ımızın müziği diğer yörelerin müziğinden çok farklı, neden diye soracak olursanız? Türkiye’de 7 bölge var: mesela halay, bar, horon, kaşık bölgeleri… Nasıl ki 7 bölge var ise, müzik, halk oyunları ve folklor da aynen yedi bölge gibidir. Mesela, bizim Elazığ bölgemiz hoyrat bölgesidir. Elazığ’ımızın diğer yörelerden farkı şudur; Elazığ musikisinin kendine has 16 makamı var. Bu makamların içerisinde ayrı ayrı makamlar bulunuyor. En büyük özelliklerinden bir tanesi Elazığ musikisinde tasavvuf müziği tarzı, halk müziği tarzı, klasik sanat müziği tarzı, başlı başına gazeliyat ve hoyrat tarzları mevcut. Bu tarzları görünce otomatik olarak Elazığ musikisinin diğer yörelerden farkını hissedebilirsiniz. Bir bölgeyi düşünün ki sadece halk müziği tarzı üzerinedir, sadece sanat müziği üzerinedir; fakat Elazığ musikisinin bir diğer önemli özelliği hani derler ya ‘ne ararsan o var’. Musikimizde hangi temayı ararsanız bulabilirsiniz.”