Türkiye’nin ilk ve tek bakır rölyef sanatçısı Elazığ’da yaşıyor

0
503

Haber ve Fotoğraf: Zeynep Sancar

Türkiye’nin ilk ve tek bakır rölyef sanatçısı Harun Taşdemir, Elazığ’daki atölyesinde bakıra başka bir boyut kazandırıyor. Fırat Haber ekibi olarak, okurlarımız için Harun Taşdemir’in atölyesini ziyaret ettik.

Bakırı sanata çeviren Harun Taşdemir; eserlerinde portre, manzara gibi temalar kullanıyor. Bu temaları bakır levha üzerine işleyen Taşdemir, eserlerinin eşsiz olduğu için özel ve kıymetli olduğunu düşünüyor.

Yarım asırdır bu mesleği yapıyor

Türkiye’de benzetme tekniğini uygulayabilen tek sanatçı

Elazığ’da doğan Taşdemir, ilk ve orta öğrenimini burada tamamladı. 1965 yılında Diyarbakır İlk Öğretmen Okulundan, 1978’de de Eskişehir Anadolu Üniversitesinden mezun oldu.

1964 yılında UNESCO tarafından düzenlenen resim yarışmasında, “Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Resim Ödülü” kategorisinde ödül aldı. Taşdemir, resim çalışmalarının yanı sıra ud ve keman gibi müzik aletlerinin de imalatını yaptı. 1987 yılında, dönemin Elazığ Valisi Muharrem Göktayoğlu’nun teklifi ve bakanlık onayı ile resen resim öğretmeni olarak görevlendirildi.

1972 yılından beri de bakır rölyef sanatıyla ilgilenen Taşdemir, Türkiye’de benzetme tekniğini uygulayabilen tek sanatçı. Yurt içinde birçok kurum ve kuruluşlara figüratif duvar kompozisyonları, köşe tanzimleri; sipariş üzerine yurt dışına birçok portre, figüratif rond-bos rölyef ve otantik peyzaj çalıştı.

Taşdemir, Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından kaybolan kültürü, gelecek kuşaklara aktardığı için sanatçı statüsüne layık görülmüş ve TBMM’de de Türkiye’de tek rölyef sanatçısı olduğu tescillenmiş.

Bakır rölyef çalışmalarıyla 24 sergi açtı

Harun Taşdemir, uzun yıllar öğretmenlik mesleğini icra etmesinin ardından, bakır rölyef sanatına yönelmiş. Yaptığı çalışmalarla da 2’si yurt dışında, 2’si Ankara’da ve 20’si İstanbul’da olmak üzere toplam 24 sergi açtı.

“Dünyanın en zor çalışması”

Eserlerini genel olarak 1 ila 8 ay arasında yapan Taşdemir, en özenle yaptığı çalışmasının 7.5 ay sürdüğünü belirtti. Eserinde ince bakırı önden ve arkadan olmak üzere kaynaklarla tutturan sanatçı, bunun dünyanın en zor eseri olduğunu düşünüyor. Tablodaki tespih tanelerini dahi tek tek işlendiği bu eser, Taşdemir’in gözdesi.